Par ētiku un kristīgo tikumību
Augsti godājamais laikraksta "Latvijas
Vēstnesis" redaktor!
Ar patiesu gandarījumu man ir prieks un gods Jūs
informēt, ka dziļi ieinteresētā sadarbībā ar kristīgajām baznīcām
mūsu Multinacionālās kultūras centrs ir izveidojis Ētikas un
kristīgās tikumības padomi.
Padome darbojas kopš 2000. gada decembra, un tās
darbā piedalās piecu kristīgo konfesiju vadoši atbildīgi
garīdznieki, kā arī valsts un pašvaldību speciālisti, zinātnieki,
žurnālisti.
Padomes darbības mērķis ir pārvarēt morālo krīzi
mūsu valstī un sabiedrībā nostiprināt kristīgās tikumības
normas.
Nav ne mazāko šaubu, ka Jūsu vadītais laikraksts ir
spējīgs pilnā mērā apzināties un izprast minētās problemātikas
aktualitāti mūsdienu Latvijā.
Ņemot to vērā, es vēlos Ētikas un kristīgās
tikumības padomes uzdevumā informēt Jūs un sabiedrību par šo misiju
un popularizēt Padomes viedokli par ētikas un kristīgās tikumības
aktuāliem jautājumiem, kas aplūkoti mūsu programmatiskajā dokumentā
"Kristīgā ētika mūsdienu sabiedrībā".
Ticot Jūsu izpratnei un ieinteresētībai,
Jūsu
Dr. Arturs Priedītis,
Daugavpils Multinacionālās kultūras centra
direktors,
Padomes atbildīgais sekretārs
Kristīgā ētika mūsdienu sabiedrībā
Daudzus gadu desmitus Latvijas sabiedrība dzīvoja
totalitārā režīmā, un uz iedzīvotājiem dziļu ietekmi atstāja
materiālisms un ateisms.
Pašlaik eksistē apziņas brīvība un konstitucionāli
ir aizsargātas indivīda tiesības izvēlēties reliģiju.
Aizvadītajos valstiskās neatkarības gados
ticīgajiem ir prieks par atjaunotajiem dievnamiem, sakoptajiem
kapiem un tendenci Latviju veidot kā kristīgu valsti.
Sabiedrības lielākā daļa Latviju vēlas redzēt kā
kristīgu valsti, kurā valda kristīgās ētikas ideāli. Sabiedrība
skaidri apzinās, ka morālo ideālu trūkums un sabrukums vienmēr noved
pie noziedzības, alkoholisma, narkomānijas, izvirtības pieauguma un
no šīs drūmās likumsakarības neizdosies izvairīties arī Latvijai, ja
savlaicīgi netiks nostiprināti kristīgās ētikas principi. Baznīca ir
atdalīta no valsts, taču tas nemazina Baznīcas lomu sabiedrības
dzīvē.
Baznīcai ir savs viedoklis par to, kas notiek
sabiedrības dzīvē. Baznīca nenorobežojas no tikumības, izglītības un
audzināšanas problēmām mūsdienu sabiedrībā.
Latvijas valstī šodien ir jārisina daudzas
problēmas, kas saistītas ar nacionālajām attiecībām, sabiedrības
integrāciju, ekonomiku, izglītību. Latvijai ir visas iespējas savas
problēmas risināt, balstoties uz kristiānisma vērtībām un kristīgās
ētikas normām. Tikumības jomā citas alternatīvas nav.
Kristīgās ētikas prioritāte mūsdienu sabiedrībā
nenozīmē to, ka netiek realizēts apziņas brīvības princips - katrs
cilvēks ir tiesīgs pats izvēlēties savu attieksmi pret Dievu un
reliģiju.
Kristīgās ētikas perspektīvas ir atkarīgas no
cilvēka audzināšanas kristietības garā, kas reizē ir garīgs veids
cilvēka pilnveidošanās procesā. Garīgo vajadzību apmierināšana nes
mieru cilvēku sirdīs un dvēselēs, kā rezultātā ieguvēja ir visa
sabiedrība.
Latvijas sabiedrībā šodien ir spilgti izteiktas
morālās krīzes pazīmes. Par to liecina tādas dziļi amorālas
parādības kā pasūtījuma slepkavības, organizētā noziedzība, valsts
nolaupīšana, korupcija, narkomānija, alkoholisms, homoseksuālisms,
pedofilija, totāla neticība valsts varai un tiesiskumam. Netikumība,
mantkārība, visatļautība, tiesiskais nihilisms draud pārvērsties par
dzīves normu, atstājot graujošu ietekmi uz jaunās paaudzes
morālajiem priekšstatiem un jaunatnes garīgo audzināšanu. Sabiedrību
pārņem neticība, vienaldzība, apātija, vēlēšanās atstāt valsti.
Cilvēkos mazinās dzīves jēgas izjūta, cilvēkos zūd ticība par savu
bērnu nākotni Latvijā.
Mēs dzīvojam plurālistiski sekulārā sabiedrībā,
kurā konstatējama atsevišķu sabiedrisko sfēru un sociālo grupu
attālināšanās no reliģijas. Sastopama tendence arī morāli, tikumību
pārvērst par laicīgu izpausmi, izslēdzot reliģijas un kristīgās
ētikas ietekmi. Latvijā šodien vairs nefunkcionē ateisms kā
valstiskā ideoloģija, taču pilnā mērā nefunkcionē arī kristietība,
kas vēsturiski tradicionāli vienmēr dominējusi mūsu zemē.
Pašlaik Latvijas attīstību traucē ne tik daudz
intelektuālo un profesionālo resursu nepietiekamība, kā morālā
krīze, kas draudoši aptvērusi visas sabiedriskās dzīves sfēras.
Latvijas attīstībā un tajā skaitā morālajā
attīstībā šodien ir pienācis laiks, kad ir jābūt skaidrai un
sistematizētai pieejai tikumības jomā. Valsts, kas sevi uzskata par
kristīgu valsti, no morāles viedokļa cenšas kontrolēt visu, kas var
ietekmēt tikumības līmeni sabiedrībā, tiek raidīts, rādīts un
iespiests masu informācijas līdzekļos. Atsaukšanās uz vārda brīvību,
reklamējot un legalizējot homoseksuālismu, prostitūciju, pretdabīgus
dzimumsakarus, seksu, vardarbību, ir klaja demagoģija un tikumības
ideālu un normu ignorēšana. Varai ir jāgrib un jāprot izmantot
valsts varas spēku ļaunuma ierobežošanai un labā nodrošināšanai, kas
ir morālā jēga valsts pastāvēšanā vispār. Nav pieļaujams, ka valsts
vadība nonāk tādu cilvēku rokās, kuri vienaldzīgi izturas pret
kristīgās tikumības vērtībām. Valsts nekad nesasniegs augstu
materiālo labklājību, ja tās sabiedrībā būs zems morālais
līmenis.